ShivaShojaee

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

Angular چیست ؟
در این مقاله قصد داریم با آموزش برنامه نویسی Angular آشنا شویم. 
Angular (انگولار جی اس ) یک فریم ورک (فریم ورک چیست) جاوااسکریپت است که در سال ۲۰۰۹ توسط میسکو هوری و آدام آبرونز ارائه شد و بعد توسط گوگل توسعه داده شد. انگولار جی اس یک فریم ورک ساخت یافته برای ساخت وب اپلیکیشن های پویا می باشد.
هسته انگولار از جاوااسکریپت (مقاله: جاواسکریپت چیست) می باشد و شما باید برای ایجاد محتویات فریم ورک از زبان جاوااسکریپت استفاده می کنید.
مزایای انگولار
یکی از دلایل استفاده از انگولار جی اس در بین برنامه نویسان، تسریع در پیاده‌سازی پروژه های برنامه‌نویسی است.
یکی دیگر از مزیت های استفاده از انگولار جی اس، صرفه جویی در منابع سرور است یعنی وقتی از انگولار استفاده میکنید سرور می تواند به افراد بیشتری (منظور بازدید کننده از سایت) پاسخگو باشد.
انگولار جی اس یک فریم ورک مبتنی بر MVC است که از Ajax نیز استفاده کرده است. انگولار جی اس موجب کاهش مقدار کدنویسی (و در نتیجه افزایش سرعت تولید برنامه‌ها) شده است.
معایب استفاده از انگولار
اگر در صفحه ای که با انگولار پیاده سازی میکنید بحث سئو برای شما مهم است می توان گفت انگولار گزینه مناسبی نیست. پس اگر استفاده از انگولار جی اس برای اپلیکیشن‌های موبایلی یا سایت‌هایی که برای یک یا چند کاربر محدود قرار است نمایش داده شود مناسب است.
ویژگی های انگولار 
امکان اتصال داده به صورت دوطرفه: یکی از خصوصیاتی که انگولار جی اس دارد این است که بر پایه الگوی طراحی MCV نوشته‌ شده است. M مخفف model و V مخفف view است.
درواقع model کاری که انجام می‌دهد این است که اطلاعات و داده‌ها را از منابع بازیابی می‌کند و view نیز به‌عنوان یک نمایشگر به من و یا شما که مخاطب یک وب‌سایت هستیم، این اطلاعات را نشان می‌دهد که بسیار در رابط کاربری یا UI کاربردی است.
نکتهای که اینجا وجود دارد این است که زمانی که شما تغییری را در model انجام می‌دهید باید در view هم تغییراتی را اعمال کنید که این کار می‌توانید در دادههای زیاد، کاری بسیار وقت‌گیر باشد لذا اگر از انگولار جی اس استفاده می‌کنید نباید نگران این موضوع باشید چراکه انگولار جی اس هر داده را به view مشخص مرتبط کرده و در هنگام تغییرات، این view است که به‌صورت خودکار آپدیت می‌شود.
دایرکیتوها: در انگولار جی اس هر جا سخن از سفارشی‌سازی و بکار گیری ابزار جدید است نام دایرکتیوها میدرخشد.
لذا دایرکتیوها همواره یکی از بخشهای هیجان‌انگیز انگولار جی اس بوده که می‌توان به‌وسیله آنها، عناصر و تگهای جدید را به نمایش گذاشت.
dependency injection یا تزریق وابستگی: فرض کنید در خانه خود نشسته‌اید و در حال تعمیر یک وسیله برقی هستید که ناگهان پیچی را گم می‌کنید. دوست داشتید در خانه شما یک سیستم وجود داشت که به‌جای دنبال کردن و پیدا کردن پیچ، به آن سیستم دستور میدادید تا طبق تعریفی که قبلاً برای آن داشته‌اید، به شما مشابه آن پیچ را تحویل بدهد.
حال بیاییم در آموزش برنامه‌ نویسی Angular، گاهی شما یک سری دستورها را قبلاً تعریف می‌کنید اما در هنگام برنامه‌ نویسی نیاز دارید که همان دستورات را به کار گرفته و برنامه خود را توسعه دهید، اینجاست که خاصیت تزریق وابستگی خودش را نشان می‌دهد و باعث می‌شود علاوه بر صرفه‌جویی درزمانی که دارید، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر به دنبال اجرای دستورات خود باشید.
درواقع شما در انگولار جی اس با تعریف یک سری مسائل یا دستورها، این قابلیت را به برنامه نویسی خود می‌دهید که هر زمان که احتیاج به چیزی داشتید، به شما بدهد یا اصطلاحاً به شما تزریق نماید به این شرط که قبلاً این دستورات را اعلام کرده باشید.
الگوهای template: یکی از نکات مهمی که در طراحی وب وجود دارد، بحث قالب‌ها است یعنی همان شکل کلی که از یک وب‌سایت مشاهده می‌کنیم. انگولار جی اس با ابزارهای قدرتمند خود ازجمله الگوی طراحی mcv، دایرکتیوها و … توانسته است به‌ آسانی طراحی قالب را بر عهده خود داشته باشد.
مخترعین فریم ورک انگولار جی اس 
اولین نسخه انگولار جی اس در سال ۲۰۰۹ توسط میسکو هوری و آدام آبرونز به وجود آمد و در حال حاضر این فریم‌ورک توسط گوگل توسعه داده می‌شود.

  • shiva shojaee
  • ۰
  • ۰

در انتخاب باطری ماشین  مناسب برای خودرو باید به موارد ذیل توجه شود:
 

۱ظرفیت اسمی باتری
ظرفیت باطری ماشین  یک پارامتر یسیار مهم و اساسی در انتخاب باتری می باشد. اولین قدم در انتخاب باتری، آشنایی با اطلاعات اولیه سیستم برق خودر و است که اغلب توسط شرکتهای خودروساز به صورت یک کتابجه به همراه خودرو ارائه می کنند. در اطلاعلت فنی سیستم برق خودرو، اطلاعاتی در مورد ظرفیت باتری مورد نیاز ارائه می شود. در انتخاب باتری باید ظرفیت باتری در حد مطلوب باشد. همیشه یک استارت خوب استارتی است که توسط یک باتری با عملکرد و ظرفیت مناسب در یک بازه زمانی کمتر از ۲ ثانیه اجرا می شود.

۲شدت جریان استارت سرد
این پارامتر یک ویژگی فنی باتری است که یک معیار بسیار خوب برای انتخاب باتری به ویژه برای فصول سرد سال است.
هر چه مقدار در یک ظرفیت اسمی خاص بالاتر باشد، توانایی باتری برای استارت در دماهای پایین بیشتر خواهد بود. یکی از مشکلات اغلب باتری ها ، ضعف آن ها در آب و هوای سرد است. این مشکل را هر مصرف کننده خودرو در یک صبح سرد زمستان به خوبی احساس می کند. باتری در آب و هوای گرم ضعف خود را نشان نمی دهد ولی با کاهش دمای محیط، عدم توانایی باتری آشکار می شود.
در دستورالعمل استاندارد ملی ایران شماره ۷۱ برای باتریهای سرب – اسید خودرو، این پارامتر به صورت زیر تعریف شده است.
حداکثر جریانی که یک باتری ۱۲ ولتی می تواند در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد در مدت ۱۰ ثانیه تولید کند با این شرایط که ولتاژ آن در طی این مدت از ۵/۷ ولت کمتر نشود . مقدار شدت جریان استارت سرد هر باتری به دو عامل ظرفیت اسمی و مقاومت درونی باتری بستگی دارد. هر چه ظرفیت باتری بالاتر باشد. مقدار شدت جریان استارت سرد آن نیز افزایش می یابد. هرچه مقاومت درونی باتری بالاتر باشد مقدار کاهش می یابد. زیاد بودن مقاومت درونی باتری یک عیب اساسی باتری است که به فرآیند تولید و ساخت باتری ارتباط دارد.
هر باتری باید حداقل جریانی معادل سه برابر ظرفیت اسمی خود بتواند در دمای۱۸- درجه سانتیگراد تولید کند. به عنوان مثال یک باتری A.h 60 باید حداقل شدت جریان استارت سرد A180 را تامین کند.

۳آب بندی باتری ها
باتریهای خودرو از لحاظ آب بندی دارای دو نوع کلی هستند. نوع معمولی باتری ها که به باتری های منفذ دار معروف هستند دارای دریچه هایی بر روی درب باتری جهت افزایش الکترولیت وگاهی یک منفذ کناری برای خروج اسید اضافی می باشند. اگر باتری منفذ دار دارای دریچه کناری نباشد باید یر روی درب های دریچه های مخصوص افزایش اسید، دارای منافذ ریزی باشد تا گازهای اضافی داخل باتری بتواند از آن خارج شود.
این نوع باتری ها تا قبل از مصرف بدون اسید و خشک خستند و هنگام مصرف باید تا حد نشان داده شده بر روی بدنه با اسید سولفوریک ۳۷% ( GR/CM3 28/1 ) پر شوند. بعد از ریختن الکترولیت باتری باید حدود یک ساعت به باتری فرصت داده شود تا الکترولیت بتواند به درون مواد فعال آندی ، کاتد و درون جداکننده های آن (Seprator) نفوذ کند بعد از این مدت می توان باتری را بر روی خودرو نصب کرد.
نوع دوم باتریهای خودرو ، باتری های آب بندی شده هستند که به آنها ( Free MF Sealed Maintenance ) و گاهی به غلط به آنها باتری خشک گفته می شود. در اصل این باتری ها خشک نیستند و فقط بدنه و درب آنها آب بندی شده و اسید مورد نیاز توسط سازنده در طی تولید اضافه می شودو مصرف کننده لازم نیست به آنها اسید اضافه کند. در این باتریها، در طول مصرف نیز ،‌ نیازی به مراقبت و اضافه کردن اسید وجود ندارد.
در انتخاب باتری های منفذدار باید توجه بیشتری شود، چون پدیده ریزش و نشت الکتروایت اسیدی در آنها بیشتر مشاهده می شود.
این باتریها نباید هنگامی که با زاویه ۵۵ درجه نسبت به حالت قائم با سرعت کج می شود ، دچار ریزش و نشت الکترولیت شوند. این کار را می توان به سادگی بعد از اضافه کردن اسید به این نوع از باتریها انجام داد و بعد از اطمینان از عدم نشت، می توان آن ها را بر روی خودرو نصب کرد.

۴ابعاد بیرونی باتری
هنگام ساخت با توجه به ظرفیت برق خودرو، یک جای مشخصی برای باتری در نظر گرفته می شود . بنابراین ابعاد بیرونی باتری نیز باید متناسب با جای در نظر گرفته در خودرو باشد . این مساله در خودروهای مدل بالا حائز اهمیت بیشتری است چون نشیمنگاه باتری محدود بوده و فضای اضافی در آنها وجود ندارد و باتری نمی تواند ابعاد بزرگتری داشته باشد.

۵ترمینالهای باتری
هر باطری ماشین  دارای دو ترمینال خروجی + و – است که از طریق آنها باتری به سیستم برق خودرو متصل می شود. در نگاه اول این ترمینالها که از جنس آلیاژ سرب می باشد باید شکل مناسب داشته و سطح آنها کاملا صاف و هموار بوده و هیچگونه منفذ و ناصافی نداشته باشد.
در هنگام خرید باتریهایی از نوع آب بندی شده (Sealed) علاوه بر مطلب فوق ، باید به رنگ این ترمینالها نیز توجه شود. در این نوع باتری ها به دلیل حضور الکترولیت اسید سولفوریک در مدت انبار سازی ، اگر فرمولاسیون آلیاژ این ترمینالها و نحوه جادهی آنها در روی درب باتری صحیح نباشد ، سولفات سرب سفید رنگی در روی آنها ظاهر خواهد شد که به اصطلاح ترمینالها سولفاته می شوند. استفاده از این باتری ها یا ترمینالهای سولفاته شده، باعث خوردگی شدید در سیم های اتصال (سرباتری) خودرو می شود که این خوردگی از طریق نشت بسیار آرام و نامحسوس الکترولیت از طریق سیم ها ممکن است از سر باتری نیز فراتر رود. علاوه بر خوردگی باتریهایی که دچار مشکل سولفاته شدن ترمینالها هستند، معمولا در طول مصرف دچار سولفاته شدن شبکه های درونی باتری نیز می شوند که این پدیده ها باعث کاهش طول عمر و کارایی باتری می شود . مساله سولفاته شدن ترمینالها در باتریهای منفذ دار معمولی در هنگام خرید مشاهده نمی شود، چون این باتریها در طول مدت انبارسازی فاقد الکترولیت هستند در غیاب الکترولیت سولفات شدن اتفاق نمی افتد و پدیده سولفاته شدن این باتری ها فقط در طول مصرف می تواند مشاهده شود.

۶- بدنه باطری ماشین
علاوه بر ابعاد مناسب ، بدنه باتری باید دارای شکل مناسب و جایگاه های مناسب برای نصب روی خودرو باشد.

 

  • shiva shojaee